Alain Brovist

De ballonfinanciering

Auto ballon

Volgens mijn garage loopt mijn huidige auto op zijn laatste benen. Hij is nu 9 jaren oud en er zijn volgens de garagist tekenen van sleet. Aangezien ik nooit iets à l’ improvist doe, ben ik dit weekend zo links en rechts mijn licht eens gaan opsteken om te kijken welke auto ik best voor ons tweetjes zou kopen. Uiteraard moet de wagen ook betaald worden en omdat ik beter dan wie ook weet dat geld lenen, ook geld kost, heb ik bij verschillende dealers ook naar de financieringsvoorwaarden gevraagd. Een van de verkopers stelde mij een ballonfinanciering voor.

Een ballonfinanciering interesseert me niet omdat ik toch van plan ben om 8 tot 10 jaar met deze nieuwe auto te rijden.

Maar ben jij iemand die vaak een andere auto koopt ? Of rijd je met wagens die een hoge inruilwaarde (restwaarde) hebben? Dan is een ballonkrediet misschien iets voor U !

Hoe werkt een ballonfinanciering?

Het uitgangspunt is eenvoudig. Bij een ballonfinanciering of dessertkrediet wordt slechts een deel van de aankoopprijs van de auto gefinancierd. De gebruikelijke termijn van een ballonfinanciering is 48 maanden. In plaats van bij de aankoop een voorschot te geven, wordt er op het einde van de financieringstermijn een restbedrag betaald dat vooraf wordt afgesproken. Dit restbedrag kan ook betaald worden door de “oude” wagen terug in te leveren bij de garage en door bij dezelfde garage een nieuwe wagen van hetzelfde merk te kopen of door de restwaarde gewoon uit eigen zak te betalen, of met een nieuwe lening.

Bij ballonfinancieringen is de maandelijkse afbetaling een heel pak minder dan bij een klassieke autolening. Op het eerste zicht lijkt een ballonfinanciering het goedkoopste autokrediet. De maandaflossing van zo’n lening kan immers wel de helft minder zijn dan bij een doorsnee autofinanciering; wat voor potentiële kopers zeer aantrekkelijk is !

Kies je bij de aankoop van een wagen van 16.000 EUR voor een 75/25 ballonkrediet op 48 maanden, dan financier je 12.000 euro. Dat bedrag betaal je af in maandelijkse betalingen. Je hoeft geen voorschot te betalen en na 48 maanden betaal je het restsaldo van 4.000 EUR in één keer.

In het algemeen echter valt deze vorm van financiering in zijn totaliteit duurder uit dan een gewone autolening, zelfs bij hetzelfde JKP.

Ook bestaat het gevaar dat als de auto beschadigd is, niet goed onderhouden werd (bij de garage) of te veel kilometers heeft gedaan, de autodealer weigert  de auto voor het overeengekomen restbedrag terug over te nemen. Dan moet je het verschil zelf bijpassen. Lees daarom vooraf de kleine lettertjes!

Sommige autoconstructeurs combineren ook een klassieke autofinanciering (de betaling van een voorschot) met een ballonkrediet.

Bereken altijd hoeveel je in de verschillende gevallen op het einde van de rit hebt terugbetaald (voorschot + maandelijkse afbetaling x aantal maanden + eventuele restwaarde).

Wie een ballonfinanciering afsluit, legt tijdens de duurtijd van de lening best zelf een extra spaarpotje aan voor de laatste afbetaling van de wagen. Jammer genoeg knelt daar vaak het schoentje.

 

Spreuk van de week:

De gebakken vogeltjes vliegen niet in je mond.

 

About author Bekijk alle berichten

Alain Brovist