Alain Brovist

De sage van de witte kassa.

witte-kassa-blackbox

Ik zat in de zetel mijn krant te lezen. Mijn vrouw keek, zoals elke weekdag naar “Familie”. Veronique had weer een venijnige discussie met June… Anna kreeg de zoveelste schok van haar leven te verwerken en Jan stond weer de alwetende Jan uit te hangen in zijn café “Jan en Alleman”.

In de krant las ik dat de “witte kassa” in de horeca de overheid 265 miljoen euro zou opbrengen.

“Heeft Jan al een “witte kassa”?” vraag ik mijn vrouw, terwijl ik mijn gazet dicht plooi.

Mijn vrouw kijkt mij verstrooid aan. “Nee”, zegt ze, “Die heeft zo’n lichtgrijze bakelieten kassa”.

btw-bonnetje-horeca

Wat vooraf ging.

De introductie van “het BTW bonnetje” op 29.12.1992 was een eerste stap om de belastingontduiking, die volgens de overheid in de horeca welig tierde, tegen te gaan. Om het zwartwerk en fraude in cafés en restaurants te voorkomen en beter te kunnen controleren besliste de overheid in 2009 om op termijn een “witte kassa” in te voeren. Regering na regering reed de bevoegde staatssecretaris of minister zich vast in dit dossier. Telkens als er een oplossing uit de bus leek te komen, dreigde de sector met massale ontslagen en faillissementen en werden de maatregelen “bijgestuurd”.  De vorige regering besliste echter definitief dat vanaf 1 januari 2015 de zogenaamde “witte kassa”  in de horeca een feit zou zijn.

Hoe zit het nu met de “witte kassa”?

Horecazaken, cafés, brasseries, hotels, restaurants die meer dan 10 % van hun omzet halen uit het serveren van maaltijden of voeding, werden verplicht om vanaf 1 januari 2015 al hun ontvangsten en uitgaven zowel van klanten als aan personeel te laten registreren door de “black box” van de “witte kassa”. (http://www.geregistreerdkassasysteem.be/voor-wie/moet-ik-een-gks-gebruiken)

Het kasticket dient dan ook tevens als BTW bonnetje.

Officieel heet de “witte kassa”: het Geregistreerd Kassasysteem of in ’t kort: GKS.

Een volwaardige geregistreerde “witte kassa” of het GKS bestaat uit drie belangrijke onderdelen: het kassasysteem zelf, een gepersonaliseerde kaart en een black box.

  • De gepersonaliseerde kaart, de zogenoemde smartcard of VSC-kaart, is noodzakelijk om de kassa te laten werken en versleutelt de gegevens zodat niets meer kan worden gewijzigd aan de geregistreerde transacties. Ze wordt door de FOD Financiën aangeleverd en geactiveerd. Het is de bedoeling dat de gegevens gecontroleerd worden tijdens de BTW-controle.
  • De controlemodule of de black box is de zogenaamde fiscale databank of FDM, die alle gegevens en transacties opslaat.

De kassa en de black box die vrij in de handel verkrijgbaar zijn, moeten wel door de overheid gehomologeerd zijn.

Het begrip “witte kassa” verwijst dus eigenlijk naar de kleine “black box” die aan het kassasysteem van een horecazaak gelinkt wordt. Op die manier worden ontvangsten in ’t zwart en inkomsten waarop geen belasting wordt betaald, uitgesloten. Als er geen zwarte ontvangsten meer zijn, is er ook geen geld om personeel “in het zwart” uit te betalen.

Een typisch Belgische soap.

In augustus 2012 werden de eerste kassa’s geleverd. Elke horeca-uitbater kon vanaf dan vrijwillig een “witte kassa” laten installeren. In ruil daarvoor kreeg hij vanaf 1 januari 2014 van de overheid een lastenverlaging op vijf personeelsleden. Horeca-uitbaters die wilden genieten van verlaagde sociale lasten dienden zich wel vooraf te laten registreren bij de FOD Financiën voor einde 2013. De effectieve installatie kon dan later, zelfs tot eind februari 2014, gebeuren.

Op 31 december 2013 hadden echter nog maar 354 uitbaters zich bij de FOD Financiën geregistreerd voor de vrijwillige installatie van de “witte kassa”.

Want wat bleek… De producenten van de kassasystemen konden niet volgen met de productie… en ook de installateurs van deze nieuwe systemen wisten niet waar eerst beginnen. Gevolg… aan niet elke aanvraag om een “witte kassa” te plaatsen, kon voldaan worden. Daarbij kwam er tegen de invoering vanuit de horecasector veel protest.

witte-kassa

copyright : www.aaargh.be

Gevolg: ondanks dat de “witte kassa” verplicht is sinds 1 januari 2015, werd er een ‘implementatieperiode’ voorzien tot 1 januari 2016. Daarom werd de datum van de verplichte invoering van het GKS, die vastgesteld was op 1 januari 2015, uitgesteld. Nochtans moest elke horecaonderneming die geacht werd een GKS te moeten hebben, zich verplicht tussen 1 januari 2015 en 28 februari 2015, bij de FOD Financiën laten registreren. Wanneer hij zich registreerde, kreeg hij een datum waartegen het kassassysteem in zijn zaak moest geïnstalleerd zijn.

Vandaag is de deadline voor het laten registreren van een “witte kassa” dus lang verstreken. Maar van de 30.000 zaken waren er op 28 februari 2015 nog naar 16.000 geregistreerd. Door technische problemen bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen, liepen heel wat registraties vertraging op. Daarom kondigde staatssecretaris Elke Sleurs een periode aan van “administratieve tolerantie”, zeg maar uitstel, tot 30 april, om zich te registreren.

Uitstel is geen afstel.

Ondertussen is 30 april 2015 ook al lang voorbij. Uiteindelijk hebben ze zich 23.000 bedrijven geregistreerd. Er blijven dus 7.000 “dissidenten”.

Elke Sleurs, (NVA) staatssecretaris bevoegd voor o.a. bestrijding van de fiscale fraude verklaarde in een interview met De Standaard dat de FOD Financiën de implementaties opvolgt en dat er tot 1 januari 2016 geen controles zullen zijn op wie al of niet geregistreerd is. Maar de fiscus zal wel vanaf 1 januari 2016 eetgelegenheden op de aanwezigheid en op het gebruik van de “witte kassa” controleren. Vanaf dan volgen er ook boetes.

Bart Tommelein, staatssecretaris van de VLD voor bestrijding van de sociale fraude, is strenger voor zijn achterban! “Als ik de sociale inspectie zou zijn, dan zou ik me vooral concentreren op de horecazaken die nog geen “witte kassa” hebben aangevraagd. Want die zaken hebben duidelijk iets te verbergen”, zei hij in Gazet Van Antwerpen.

Hij dreigt nu ook met concrete sancties. “Wie op 1 januari 2016 nog geen witte kassa heeft, krijgt een proces-verbaal en wordt voor de rechtbank gebracht.”

En de toekomst?

Of alle 7.000 nog niet geregistreerde horeca ondernemingen zich hier iets van zullen aantrekken en zich zullen registreren, is nog maar de vraag! Er is nog steeds veel tegenstand. De regering heeft begrip voor de argumenten en belooft maatregelen. Maar er komt zeker geen uitstel voor de “witte kassa”.

Vanaf 1 januari 2016 zal ook de lichtgrijze bakelieten kassa van Jan Van den Bossche dus wit kleuren.

 

Spreuk van de week:

“Het leven is een restaurant, je krijgt wat je bestelt”

About author Bekijk alle berichten

Alain Brovist

4 CommentsGeef een reactie

  • Ik heb zelf een horecazaak en sinds een maand heb ik hier de witte kassa staan. Het is nu al duidelijk dat wanneer ik geen aanpassingen doe mijn zaak zal moeten sluiten. Dit is niet rendabel meer. De oplossing die ik heb is extra sluitingsdagen in te voeren, minstens 2 personeelsleden te ontslagen en minder laat open te houden. Maar als de overheid geen extra maatregelen in gaat voeren dan stop ik er mee. Net financieel rondkomen met een horeca zaak daar zit ik niet op te wachten daarvoor moet je in deze sector te veel opofferingen doen zoals; late uren, te weinig slaap, stress, verloop van personeel, je familie te weinig zien, teveel regelgeving, enz..

  • Ik vrees dat vooral het personeel in de horeca de dupe zal zijn. Alle koffie’s, pintjes of eten zal duurder worden. De verbruiker zal minder drinkgeld geven en de garçon zal minder verdienen en zeker minder in ’t zwart.

  • Ik vind het allemaal wel raar. Toen in Frankrijk de BTW omlaag ging, daalden in alle restaurants waar ook in Frankrijk de prijzen van de menu’s. In België werd de BTW verlaagd, zijn er tegemoetkomingen van de regering aan de horeca en wat zien we ? De prijzen stijgen met 15%. Gaan eten met vier mensen is onbetaalbaar geworden. Voor 50 euro de man heb je niets. Toch normaal dat de mensen dan wegblijven ! De restauranthouder heeft zelf een strop rond zijn hals gelegd.